Recenze: Pýcha a Předsudek filmy a seriály – 1. díl

29. října 2016 v 21:04 | Gura-chan |  Recenze a reportáže
Před nějakou dobou (a year maybe?), jsem slibovala cosi jako kompletní recenzi (no ona to moc recenze nebude, spíše dojmy) na filmová a seriálová zpracování nestárnoucí klasiky jménem Pýcha a Předsudek. Zvlášť kvůli tomu, že mnozí lidé ani nevědí, že vůbec existuje jiné zpracování než to s Keirou z roku 2005. Fajnšmekři, či uvědomělí, ještě znají nejoblíbenější seriálové zpracování od BBC s Jennifer Ehle, ale ty ostatní už tolik známé nejsou. Pravda, tomu, kdo chce vidět alespoň trochu věrnou verzi, bohatě stačí právě tenhle seriál a nic víc ani nepotřebuje. Já jsem ale byla poměrně zvědavá, takže jsem se koukla na všechny, co jsou nějakým způsobem dostupné.

Začneme popořadě a to v pořadí, ve kterém jsem dané verze viděla poprvé.

1. film Pýcha a Předsudek (2005) - Keira Knightley, Matthew Macfadyen

Je pravda, že už si nemůžu vzpomenout, zda jsem nejprve četla knihu a teprve poté viděla tento film, ale v podstatě je to jedno, za tu dobu už jsem ho viděla nesčetněkrát a také jsem ho ze začátku dost kritizovala.
Vím, že úplně první zhlédnutí se mi líbilo. Výborná hudba, prostředí apod., ale co se týče výběru herců - nebo to by ani tak nevadilo - ale spíše jde o jejich zpracování, co mi nesedí, nebo někdy i vyloženě štve. Tak jdeme na to.

Elizabeth… no Keira rozhodně není moje vize Elizabeth, ale nutno říct, že její hra nebyla nepříjemná. Vlastně se mi kolikrát hodně líbila, když řekla něco vtipného. Bohužel ale musím poznamenat, že rozhovory postav byly vzhledem k délce filmu příšerně osekané a vůbec, působili kolikrát až nepřirozeně. Přišlo mi, že místo, aby se spolu postavy bavily, jen náhodně vykřikovaly fráze z knihy, ale chyběla zde nějaká větší logická návaznost. Elizabeth řekne něco Jane, a Jane řekne něco Elizabeth, aniž by jedna poslouchala druhou. Ugh.

A to je další věc - Jane. Nope, tohle nebyla Jane, jak ji známe z knihy. Pěkná ano, na Jane se hodí, ale přišla mi studená jak psí čumák a vůbec neoplývala andělskostí a milou povahou, jak bychom u Jane čekali.

Ostatní sestry - no musím říct, že se mi tady celkem líbila Mary, i když nebyla úplně přesná, bylo to milé pojetí. Líbilo se mi, jak s nadějí hleděla na pana Collinse, i když bych měla mít námitky, že tohle vlastně vůbec k Mary nesedí. No ale mě se to líbilo.

Kitty a Lydia… ke Kitty toho nemám moc co říct, v zásadě to bylo cosi, co se neustále hihňalo, neřeklo půl slova a neustále se couralo za Lydií, takže v podstatě perfektní. A Lydia, ta se mi nelíbila i líbila zároveň. Myslím, že hloupou holku hlavně v době, kdy už byla Wickhamová, zahrála docela pěkně, i když někdy přehrávala. Ale veškeré ty scény ještě s Kitty, jejich zoufale trapné nahánění důstojníků a vojáků, to vše bylo opravdu přehnané.

Dále tady máme rodiče. Ti mě dost zklamali. Jak matka - i když ta byla vlastně lepší, tak sám otec. Pan Bennet se nechoval jako pan Bennet. Úplně zde chybělo jeho opovržení a otrávení, když se musel potýkat se svou manželkou. V tomto filmu vystupovali jako jakýsi šťastný manželský pár, co se rád škádlí - přidali tomu holt trochu víc na cukru, než je mi milo. Paní Bennetová jako kvočna docela ucházející, marně vzpomínám na něco, co bych jí vyloženě vytkla.

Pan Darcy. Mno, to už je těžší oříšek, protože nemůžu říct, že by mě vyloženě zklamal. Zahrané to bylo dobře, jen škoda, že Matthew působí takovým dojmem "chudáčka" to mi k panu Darcymu úplně nesedí. Přišel mi víc měkký než by správný pan Darcy měl být.

Pan Collins. Úplně špatné to nebylo, ale nepůsobil takovým dojmem hlupáka, jak bych si přála. Dalo by se říct, že spíš než aby byl k smíchu, byl k pláči a skoro jsem ho litovala.

Pan Bingley, no to je korunovaný princ dnešní kritiky, působil tak nemožně hloupě, že se to prostě nedalo vydržet. Chápu, že se snažili o to, aby působil nesměle a mile, ale to se jim opravdu nepovedlo. Kolikrát taky ve filmu říkal úplné nesmysly (pouze český dabing doprasili, originál je myslím v pořádku). Je to ve scéně, kde Pan Bingley tvrdí, že nikdy neslyšel o mladé dámě, že je vzdělaná. - "Chtěl si říci nevzdělaná, že ano?" (dvojitý zápor, sakra!). V rozhovou, jež vede, poukazuje na to, že všechny mladé dámy mu přijdou vzdělané, s čímž samzřejmě Darcy ani v nejmenším nesouhlasí a odporuje mu.

Caroline, tedy slečna Bingley, byla studená, nevlídná a ano, líbila se mi. Bohužel je tu opět problém s tím, jak na mě téměř celý film působil, jakoby strojeně. A Caroline tak působila hodně. Škoda.

Taktéž zde úplně chyběli pan a paní Hurstovi (pro ty co neví, paní Hurstová, je sestra Caroline), kteří měli přijít už na začátku plesu všichni pospolu. No nemůžu vyloženě říct, že bych je tam postrádala a vzhledem k omezenému času filmu se to dá pochopit.

Wickham, eh. No dobře, nebudu sem tahat to, že mi Wickham nepřipadal tak pěkný jak by být měl - přece jen je to proutník, sakryš (mně osobně přišek kolikrát vyloženě nesympatický). Ale dobře, to je pouze můj vjem a s recenzí to nijak nesouvisí. Wickham mi vlastně přišel docela dobře zahraný. Nebylo to nic zvláštního, ale zase se nedopouštěl nějakých závažných chyb, prostě ucházející.

K ostatním postavám toho nemám moc co říct, poněvadž neměli moc místa, ale řekněme, že Charlotte mi přišla dost fajn, neměla jsem proti ní žádné výtky. To samé můžu říct o Lady Catherine, hrála svou roli uspokojivě. Bohužel, sestra pana Darcyho vůbec neodpovídala předloze, která měla být víc pokorná. Jeden z hlavních rysů je to, že má ve velké úctě Darcyho, vzhledem k tomuto mi někdy přišlo, že je trochu víc sebevědomá.

Možná vám přijde zvláštní, proč tak moc kritizuji některé zpracování postav, no má to jeden podstatný důvod, a to ten, že už jsem byla svědkem mnohem lepšího zpracování, kde postavy kolikrát seděly opravdu perfektně (BBC, 1995).

V podstatě tento film hodnotím kladně - ano kladně, i když se to nezdá. Když přetrpím odfláknuté rozhovory beze smyslu a demence některých postav (Lydia a Kitty, Bingley), tak si tenhle film vlastně docela užiju. Líbí se mi prostředí, hudba, všechno to tak pěkně odsýpá, dvě hlavní postavy možná nejsou dokonalé, ale nejsou ani nepříjemné, je to vlastně docela fajn, zvlášť když nemám čas na to, shlédnout celý seriál, pustit si na dobré usínání tenhle film je dobrá volba.

Co je také pravda, tenhle film mě v některých scénách vyloženě baví, funguje zde humor i vtipné náznaky, to oceňuji. Možná, že jsem nebyla tak úplně spokojená s koncem, a to mi nejde ani tak o tu svatbu, jako spíš události -po. Na jednu stranu jsem i ráda, že svatbu vynechali, protože je to už i pro mě mez kdy se ještě to klišé dá vydržet. Nejsem ten typ co nutně musí vidět výsledný pár před oltářem s klasickou pusou na konci - meh.

Další díl recenze bude už o seriálu BBC z roku 1995.

Gura-chan

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.